Ribarsko ostrvo

Na zgniłej barce Yachting Club Skipper
za szybą stos
do góry nogami odwróconych krzeseł typu Thonet –
są żółte i brązowe,
ale pod słońce świecą biało
jak kość. Podnoszą się
z wody dni.

17.4.2020, NS

Przy stoczni rzecznej

W ziemi jama, a w niej
pies wymościł sobie leże.
Ani drgnął, kiedy go mijałem.
Śpi, śpi
od lat osiemdziesiątych.

21.4.2020, NS

Powojnie

Ciężarówa, amfibia, czołg
otulone w brezent,
oparte o mór –
stoją.
Przegrały bitwę z zagrypionym
powietrzem. Szybują ceny paliw.

29.4.2020, NS

Gwóźdź

Płaczące, ludzie
tulili się do wierzb, nie wiedząc,
że kora
ściąga ich odciski palców,
nagrywa oddech, szykuje taśmy
wideo. Ma haka.

10.5.2020. NS



Miłosz Waligórski (ur. 1981) – slawista i hungarysta. W latach 2010-2014 pracował jako lektor języka polskiego na uniwersytecie w Nowym Sadzie. Laureat Nagrody im. Adama Włodka (2015). Przetłumaczył Poświęcenie hetmana Lajosa Grendela (2014), Doniesienia z krainy ciemności Dževada Karahasana (2014), Entropię Maroša Krajňaka (2015), Drugi pocałunek Gity Danon Miljenka Jergovicia (2016), Dzwony Einsteina Lajosa Grendela (2016), Jarmarcznego kuglarza Jeleny Lengold (2016) oraz – razem z Izą Zając – prozę Víťa Staviarskiego Kiwader i inne opowieści (2011) i powieść Danieli Kapitáňovej Samka Tale księga o cmentarzuł (2015). Autor przekładów z nowej liryki serbskiej zamieszczonych w antologii Serce i krew (2015). Współtłumacz Opium Gézy Csátha (2016). Wydał trzy tomy wierszy: 36 sposobów na pustkę (2012), 32 ślady ku (2015) i Długopis (2017) – oraz dwa zbiory opowiadań: Kto to widział (2016) i Małe prozy (2016, razem z Anną Waligórską). Mieszka i pracuje w Bańskiej Bystrzycy. Mąż, syn i surowy ojciec.

Joanna Sieczko (ur. 1996) – studentka ostatniego roku grafiki projektowej na gdańskiej ASP, absolwentka grafiki na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. Lubi spędzać czas szukając „perełek” w antykwariatach, second handach, na pchlich targach oraz przemierzając ulice miast w poszukiwaniu interesujących tagów i amatorskich napisów, które kolekcjonuje w swoim telefonie, a w internecie – przekopując zasoby bibliotek, archiwów i muzeów, z których tworzy swoje kolaże.