Czy czujecie ten zapach? 
zapach rdzy i metalu
Oto laboratorium 
Oto ofiara
Ofiara jest polem eksperymentów jest materiałem
Laboratorium ma pełną władzę nad ofiarą – wizualizacja jest brutalna
film na YouTube jest zarzewiem skandalu na światową skalę
i cały świat przez chwilę lituje się nad małymi przerażonymi małpkami
Stalowa obroża na cienkiej szyjce umożliwia operowanie materiałem
jest to potworne a zarazem zrozumiałe – żywy materiał wymaga unieruchomienia
Niemieckie laboratoria medyczne mają bogatą historię
trudno zaprzeczyć że mają doświadczenie
wiele krajów ufa ich doświadczeniu
w dozowaniu cierpienia i katalogowaniu śmierci
Laboratorium nie ponosi całej winy posiada przecież wielu klientów
koncerny farmaceutyczne z różnych krajów
skłonne są słono płacić za niemiecką jakość 
Nikt nie wiedział co dzieje się w laboratorium
dopóki tego nie zobaczył

Cierpienie małych małpek porusza wszystkich
tych którzy nienawidzą Niemców
i tych którzy wierzą w Niemcy serce Europy
Cierpienie zwierząt jednoczy ludzi
współczucie dla zwierząt jest bezsporne
małpki nie są niczemu winne są idealnymi ofiarami 
bezimiennymi ofiarami tylko ofiarami 
i nimi pozostaną 
Inaczej z dziewczynkami
są trochę podobne do małpek ale jeśli przetrwają rosną
wyrastają na kobiety
Popatrzcie na Nataschę Kampusch 
i inne zwane kolokwialnie dziewczynami z piwnicy
porwane przez obcych albo bliskich
ofiary eksperymentów domowych laboratoriów garażowych
ofiary psychopatów zawodowych i amatorów
drobnych ciułaczy próbek organicznych majsterkowiczów
niepozornych pasjonatów przemocy na domową skalę
Dziewczynki które miały być małpkami
uwolnione
zaczynają oddychać równo i głęboko
wyrastają na kobiety różnego rodzaju
nawet na takie które używają kosmetyków
testowanych na małpkach

Kobiety które wyszły z piwnicy są zupełnie bez kontroli
to karygodne już po chwili uważają ze wszystko im wolno
nie mają hamulców wstydu nie uznają żadnych zasad
nie znoszą żadnych ograniczeń
nie muszą nawet być dobre nie muszą być empatyczne
Te które przetrwały stoją ponad prawem
doznały całej potęgi władzy znają jej wachlarze
jest mieniąca się oranżem władza koncernu
fioletowa władza kościoła
czerwono-czarna władza kata
srebra władza pieniądza
biała władza bata
I jest męska moc 
krępowania
topienia
ranienia
rozcinania
rozrywania
podpalania
miażdżenia
męska moc wiecznej nocy
Kobiety z piwnicy 
doświadczyły jej w pełni księżyca
uważajcie to czarownice
to prawdziwe wilczyce
ich sierść na początku lśni a potem płonie
Stosy Europy tak długo trwały w oczekiwaniu
teraz znowu
zajmują się ogniem
gorące wiadomości 
rozchodzą się błyskawicznie
Czarownice mają oczy jak jeziora
albo czarne jak węgiel
i tonąc patrzą w niebo
płonąc
patrzą w przyszłość

Człowiek traktowany jak zwierzę nie staje się zwierzęciem 
ale zwierzęcy instynkt może obudzić się w człowieku
Kobiety są silniejsze od małpek
są niewdzięcznym niebezpiecznym materiałem
bywają wybuchowe
żaden schron nie pomoże w przypadku eksplozji
zachodzącej w schronie
ciemność 
jest tylko sekundą przed rozbłyskiem

Trzaska szyba w laboratorium i krew
tryska rozsadza mury
sączy się w trawniki



Joanna Oparek – poetka, pisarka, dramatopisarka. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Opublikowała tomy poetyckie: Po kostki w niebie, Czerwie, Berlin Porn, mocne skóry białe płótna (nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia w roku 2020), powieści: Mężczyzna z kodem kreskowym, Jesień w Nowym Jorku, Loża oraz sztukę teatralną Projekt Ameryka. Współpracowała z Narodowym Starym Teatrem i Teatrem Nowym w Krakowie, na którego deskach premierę miał jej dramat Wężowisko. Brała również udział w międzynarodowym projekcie teatralnym „Kraków-Berlin XPRS”. We współpracy z galerią Otwarta Pracownia tworzy niezależną scenę teatralną w Krakowie oraz cykliczne wydarzenia łączące sztuki wizualne i literaturę. Jej dramat Obcy. Tragedia grecka był wystawiany w Polsce i w Niemczech, w ramach projektu „GAME OVER? – o budowaniu ponadnarodowych relacji Polska-Niemcy-Ukraina”. W 2019 został pokazany na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Złoty Lew we Lwowie. Dramat Całe życie miał premierę w Krakowie w ramach projektu „Sto Lat Głosu Kobiet”(2019). Poezja Joanny Oparek jest tłumaczona na język hiszpański i angielski.

Aleksandra Czudżak (ur. 1994) – wychowana w lesie, na koziej farmie. Ilustratorka. Akwaforcistka. Leworęczna. Absolwentka ASP. Wrocławianka. Gdy nie rysuje – robi wino.