Igor Żukow
CMENTARZYSKO UPADŁYCH POMNIKÓW I MYDLANY NIEDŹWIEDŹ
1
przemilczenie kocha przemilczenie
odstęp uwielbia odstęp
2
wodę najlepiej chować w wodzie
siebie najlepiej chować w tobie
3
nigdy niczego nie potrzebuję
nigdy o nic nie proszę
błagam
4
– po co mnie zabijać?
– a co mam jeszcze z tobą począć?
5
………..
6
nie dla każdego
muzeum
teatr
koncert
taniec
penetracja jaskiń i wejścia –
synonimy
wszystko to jednak
nie wydaje się możliwe
w pewnym towarzystwie
chociaż
nic z tego w ogóle
nie wydaje się możliwe
w żadnym towarzystwie
cóż na próżno
7
nie dla każdego
8
………..
9
granitowy gwałciciel z odłupanym nosem
drewniane ofiary z odłupanymi poniżej nosami
obnażone
zagłodzone
otumanione
10
Einstein i Bohr w parze
wiecznie palą
i robią sobie zdjęcia
11
ryba w słuchawkach
chihuahua o imieniu Trufla czuje zapach parówek i zjada trawę
12
znakowane panny włóczą się
jak memoriał Milady
znakowane panny z ogoloną do połowy głową –
czasopismo „Katorga i zesłanie”
albo „Zapiski Mikłucho-Makłaja”
Fiodor Tołstoj-Amerykanin przewraca się w grobie
i znowu szczuje małpą
13
moje głodne spojrzenie na małżeństwo
14
………..
15
jedz więcej –
każdy centymetr sześcienny twojego ciała –
to skarb
16
jedz więcej
17
………..
18
a mnie przypadł w udziale Mydlany Niedźwiedź
z dobrych rąk
zamieniłem się w Mydlanego Niedźwiedzia
podarowałem Mydlanego Niedźwiedzia tobie
jeżeli teraz się na mnie zezłościsz
możesz wymydlić go do zera
19
………..
20
Bóg cię ukarze
jeśli nie zmyję swoich grzechów
21
no cóż nie ukarze
Jegor Mirnyj
***
na zdjęciach
do teledysku
dostaje w nos
a krew trysnęłа jeszcze
podczas nagrywania piosenki
w gumowym studiu
tampony zabarwiły się
jeszcze w domu
tydzień przed
wybuchem
w szkole nazwano piosenkę
okropną
przypominającą nóż wetknięty
do ucha
zaczął źle słyszeć
jako niemowlę
ale widział jak świszczą
zakrwawione ciała
znajomych
reżyser długo obwąchiwał
czerwone ciało
włączał playback raz po raz
w telewizji pokazali tylko wideo
ze zdjęć
a nie sam klip
potem przyłączyło się radio
wyciągało
nóż z ucha
marzec 2017
Siemion Chanin
* * *
po co tak krzyczałem, że jestem elektrykiem
przecież nie jestem nim
co mnie napadło
pokazywałem palcami na gniazdka
tuliłem się do osłony i obejmowałem licznik
nikt nie uwierzył
oto świadectwa, patrzcie, oto dokumenty
ze wszystkich kieszeni sterczą kable
milczą i patrzą
przecież w pięć minut podłączę cały obwód
nikt mnie nie powstrzyma gdy zacznę lutować
co z was za ludzie
kiwają głowami z niedowierzaniem
nie ty nam jesteś potrzebny, mówią
dajcie nam elektryka
Aleksander Skidan
z tomiku „Czerwone przesunięcie”
***
wszystko co związane z autentycznością
ma posmak mydła
muzyka techno od drzwi kawiarni
prolegomena
dla wszelkiej metafizyki przyszłości
urojone rozwiązania
katakumby
„nigdy nie mów do mnie takim tonem”
czerwono-brązowa plaga
nowy porządek wybranych
the sun is going so fast
brzózki
półprzewodniki
widziadła senne
obcięte paznokcie
opór jest daremny
Siergiej Timofiejew
A czy ty wiesz przyjacielu,
Że gdyby otworzyć butelkę coca-coli,
Napluć do środka, zatkać szyjkę butelki
I potrząsać ze dwie minuty, to na denku
Utworzy się coś w rodzaju szarego wiru,
Który, gdy tylko przestaniesz trząść,
Przekształci się w nieduży plastikowy
Model wojskowego amerykańskiego dżipa
Z okresu II wojny, z dwiema figurkami
W wojskowych mundurach – mężczyzny i kobiety.
Opowiadał mi o tym bufetowy z bazy
Płetwonurków w Lipawie, którą utworzyło tu
NATO. To elegancki budynek z ogromnymi
Okrągłymi oknami nad brzegiem morza. Bufetowy
Zebrał już sporą kolekcję takich
Dżipów. Figurki w środku różnią się tylko
Pozami – czasem patrzą w różne strony,
A niekiedy trzymają się za ręce, w dwóch samochodach
Nawet się całują. Te modele bufetowy szczególnie
Ceni. Wkrótce zakończy się jego kontrakt i
Zamierza przenieść się do portu rybaków i
Artystów – Pāvilosty, gdzie w kupionym
Za bezcen kilka lat temu domu
Chce kontynuować eksperymenty.
Teraz milczy i obraca w rękach szary
Plastik. Jest na nim nawet znak
„Wyprodukowano w Chinach”.