Metonimus

Na Jeziorze Melville’a łowiłem ryby.
Po powrocie nigdzie nie mogłem znaleźć
haczyka.

Na nic szeryf, ogary i jasnowidze.

Ground control

W trzewiach dobrego i złego jest wielka
prasowalnia.
Na rubieżach obrzeży – bandy rebeliantów 
tulą owoc grzesznej zaszłości.
(Kriegsminister gibt’s nicht mehr)

Ostatnie śniadanie

Prowadziliśmy gry także z tobą,
Kindlein, w ostatnim baraku, w śniegu, w wysychaniu.
Prowadziliśmy ćmy na pasku przez niebieskie pastwiska,
oskrzydleni; latarki, osłaniane ekrany, wyciszone
myliły się kości – ciągną z dołu dziwne miałczenia; górą −
debesmanna, debesmanna.

***

zgubić wodę na wygwiezdnej. Chęć,
żeby szybko oddać. Odwinąć się 
cała.
Trzymam się jednak; prędzej 
wyrwą mi ramiona, niż poddam zaułki, 
szczerbę, papilarną ranę, procesy w ranie,
trzeszczenie w niej, przeczuwaną słodycz –

Dzwonki powietrzne

Zawczasu
Rozbiera mnie noc do kości
Zawczasu 
rozbiera noc dzień do kości
Zawczasu
Rozbiera mnie dzień.

O byciu

Ciało jest słowo. – Powtórz. 
Powtórz ciało. Powtórz powtarzanie.
Ślady poszły z hukiem.
Powtórz huk.

[o]pustka

Jak już obrobię peryferie, gorączkowo 
wyskubując delty          zacierając klify,
boję się w górę rzeki. [glacjał
        mówi mi skończ tutaj, nie obnaż].



Anna Matysiak (ur. 1967) – autorka książek poetyckich: Czułość liter (2015), Źrebię Heraklita (2017), Tyle nieznanych ryb (2018), Tiergarten (2019), Wsobne maszynki (2020) i Na setkach wioseł (2021), zbioru małych próz Spacja. Notatnik redaktorki (2019), a także bajek publikowanych w czasopismach i antologiach oraz książki o poezji Erwina Kruka i artykułów w czasopismach i książkach zbiorowych. Redaktorka i tłumaczka, prowadzi własne wydawnictwo, zajmuje się fotografią artystyczną. Mieszka w Warszawie.

Ania Gawron (ur. 1993) – aktualnie mieszka w Sopocie, pochodzi z Elbląga. Zajmuje się projektowaniem graficznym i ilustracją, hobbistycznie również sitodrukiem i ceramiką. Lubi średniowieczne iluminacje, polską ilustrację z lat 60 i anime z lat 90. Najchętniej ilustruje tematy tragiczne.